zondag 4 november 2018

Een brief aan de minister en zorgverzekeraars

Beste minister en zorgverzekeraars.
Dank jullie wel voor de onzekerheid en angst die jullie aan het creëren zijn.

Mijn naam is Marlies en ik ben moeder van 2 prachtige meiden. Beide hebben lichamelijke problemen. De ene HMS en de ander EDS. Wat die letters betekenen? Ik zou zeggen vraag het Google, dat heb ik als moeder namelijk ook moeten doen. De artsen hadden geen tijd om het goed uit te leggen.

Beide meiden lopen bij de fysio. De ene heeft het "geluk" een chronische aandoening te hebben. De andere niet, net als ik trouwens. Ik mag dit jaar nog een paar keer naar de fysio maar dan is het op en moet ik wachten op 2019.

Naast dat ik extra zorg lever aan mijn kinderen, wat ik overigens met liefde doe, ben ik ook druk met de regeltjes.
Regeltjes waar de fysio zich aan moet houden, maar ook de revalidatiearts en de ergo therapeut. En met alle onrust die er nu ontstaat door de verschillen en eisen van de zorgverzekeraars aan de diverse hulpverleners die mijn gezin heeft.
De fysio wordt goed vergoed door de ene zorgverzekeraar maar diezelfde zorgverzekeraar vergoed de revalidatiearts weer niet en andersom. Zit EDS volgend jaar nog in het chronische pakket? En hoe zorg ik dat ik volgend jaar door kom met maar 18 keer fysio?

Het zal u niet verbazen, dat ik regelmatig 's nachts wakker lig om te bedenken hoe ik de beste zorg voor mijn kids kan regelen. In het oerwoud van regeltjes, procedures en de strijd tussen de zorg en de zorgverzekeraars.
Dat wakker liggen en de spanning is niet goed voor mij en mijn lijf maar ach.

Beste minister en zorgverzekeraars, vergeet aub in al jullie "wijze" beslissingen niet. Dat het om mensen gaat, om een kind van 14 die elke dag ervaart hoe haar lijf haar stukje bij beetje in de steek laat. Om een kind van 9 wat elke dag buikpijn heeft en zo los is in haar gewrichten dat ze op school speciale meubels nodig heeft om rechtop te kunnen zitten. En om de moeder die haar eigen lijf in de wacht zet omdat van haar kinderen te kunnen ondersteunen.
En zoals mijn gezin zijn er vele gezinnen die met angst en beven 2019 tegemoet gaan. Omdat de zorg dan nog minder zal zijn. Of voor onze zorgverleners onmogelijk wordt gemaakt met rare afspraken over een antwoordapparaat of de prem.


Ik wens u allen veel wijsheid toe en nodig u van harte uit om eens een kopje koffie te komen doen.
Marlies

Geen opmerkingen:

Een reactie posten